Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המיומנות הייחודית של רופא מומחה לפצעי לחץ

תוכן עניינים

רופא מומחה לפצעי לחץ מעניק ייעוץ מקצועי לחולים אשר הופיעו אצלם פצעים כאלו, כיוון שהם סובלים ממחלות שונות שהפצעים הללו הם חלק מההשלכות שלהן. לאור המיוחדות של הפצעים הללו קיימת חשיבות להתחיל את הטיפול בהם, מוקדם ככל האפשר.

הליך הטיפול במרפאה

כל מטופל שמגיע למרפאה עובר אבחון ראשוני באמצעות רופא מומחה לפצעי לחץ. היתרון הגדול של המרפאה שלנו הוא בכך שמדובר ברופא מנוסה בעל ידע רב ומיומנות של שנים רבות. לכן הוא בוחן בקפידה את הפצע, את ההיבטים הנוספים והרקע הרפואי של החולה כמו מחלות כלי דם. בדרך זו של שקלול הנתונים, הרופא מקבל את ההחלטה המקצועית הנכונה, לגבי הטיפול שהוא המתאים ביותר ספציפית לחולה זה.

זאת להבדיל מאחות או אח סיעודיים, שיש להם מיומנות רבה של ביצוע הטיפולים בפועל בדרך המיטבית וזאת על פי ההנחיות וההחלטות הרפואיות של הרופא המומחה, שנרשמו בתוכנית העבודה הייעודית של כל מטופל.

מתוך המגוון של כמה סוגי טיפולים שקיימים בקליניקה ושהוכיחו את עצמם בשנים האחרונות שהם יעילים, הרופא מעניק את הייעוץ המתאים. שיטת הטיפולים משתנה מאדם לאדם והיא כוללת טיפול באוזון, חבישות בדרך ייחודית ואופציות נוספות. זאת כיוון שעל פי הניסיון של הרופא המומחה, קיימת סבירות גבוהה שהטיפול הספציפי שיקבל המטופל, עשוי להועיל לו וליצור שיפור משמעותי במצבו של הפצע.

 כאשר הרופא רואה את המצב של כל אחד מהפצעים, הוא מסווג את הדרגה שלו אם מדובר בפצע קל בדרגה 1 או פצע מורכב דרגה 3 לדוגמה. 

פצעי לחץ

הופעתו של כל פצע לחץ נגרמת עקב  מחלות שונות כמו לדוגמה:

  • סתימות בכלי הדם במיקומים שונים ברגליים.
  • חוסר תחושה בעצבים שונים לאורכם של הרגליים.

מדובר בפצעים ייחודיים אשר קצב ההתרפאות שלהם הוא ארוך באופן קיצוני אם נשווה זאת מול אנשים נורמטיביים שאינם סובלים מהבעיות הרפואיות אשר גורמות להופעתם של הפצעים הללו על רגליהם של המטופלים. יש מצבים שבהם החולים מקבלים מכות ונוצרות ברגליהם פציעות קלות, או פציעות ברמה קשה יותר. לאור הבעיה של איבוד התחושה ברגליהם, נוצרים מצבים בעייתיים בגופם, כיוון שהמטופלים אינם מודעים לכך שיש להם פצע בכף הרגל, או בקצה של אחת האצבעות.

השילוב של חוסר המודעות לפצע והבעייתיות של זרימת הדם יוצר תופעה שבה הפצע גדל וגדל ומגיע לא אחת למצב של נמק.

סימני ההיכר של פצעים ברגליים שלא עוברים הם נפיחויות ולכן אם האדם חש שיש נפיחות ברגל, אם קשה לו להכניס את הרגל לנעל, או הוא חש במתיחה של העור באזורים השונים של הרגל, כדאי להגיע לטיפול וזאת לפני שהמצב יתדרדר, דבר זה יגרום לתקופת טיפול ארוכה הרבה יותר.

הנפיחויות הללו מובילות להיווצרותן של בצקות, אשר עשויות להעיד על בעיות רפואיות כמו לדוגמה:

  • מיעוט של חלבונים בדם עקב בעיות של תזונה.
  • אי ספיקת לב.
  • אי ספיקת כבד.
  • אי ספיקת וורידים.
  • מחלות פרקים.
  • טראומה מקומית.
  • תרופות שגורמות לכך.
  • נפיחות ברגליים.
  • סוכרת ועוד.

טיפול בפצעים בעלי קשיי ריפוי

טיפול בפצעי לחץ הוא ממושך וההתקדמות בריפוי שלו עשויה להיות תהליך ארוך. לכן קיימת חשיבות רבה להתחיל את הטיפול כאשר הפצע הוא קטן כיוון שככל שהוא גדול יותר, כך גדלים הקשיים בריפוי שלו וגם התהליך אורך פרק זמן ארוך יותר.

פצעים ברגליים שלא עוברים מצריכים טיפול מקומי על פי מצבם. רופא מומחה לפצעי לחץ בוחן את הנראות הספציפית של כל אחד מהפצעים בכל פעם שהמטופל מגיע למרפאה, דבר שקורה בדרך כלל פעם אחת או פעמיים בשבוע עד תום הטיפול הנדרש. בהתאם לכך הוא מעביר הנחיות על תוכנית הפעולה הנכונה ביותר כדי ליצור טיפול אפקטיבי ביותר ולקדם את הליך הריפוי.

צוות המטפלים שהוא בעל ניסיון רב בטיפול נקודתי בסוג זה של פצעי לחץ ברגליים, פועל בהתאם להוראות של רופא מומחה לפצעי לחץ ומבצע את הטיפולים הנדרשים כדי לראות בכל הגעה של החולה התקדמות מינורית.

חולה אשר מגיע למרפאה ויש לו פצע שקיים כבר ברגליו כחודשיים, זהו פצע קשה ריפוי ולכן יש להתאים את הטיפול הנכון ביותר עבורו. אחת הסיבות שעלולות לגרום לכך שהפצע אינו נרפא בפרק זמן כה ארוך, הוא עקב סתימה שקיימת בכלי הדם.

לכן במקרים הללו יש לפנות לרופא כלי דם ולבצע סדרה של בדיקות כדי לראות אם קיימות סתימות ואם כן, היכן המיקום המדויק שלהן.

היוצרות של פצעי לחץ

פצעי לחץ ברגליים נגרמים עקב בעיות בריאותיות שונות ובעיקר עקב מחלת הסוכרת. זו הסיבה שחשוב שחולי סוכרת ישמרו כל הזמן על דיאטה ויישמעו להנחיות של התזונאי. בדרך זו הם ישמרו על איזון של רמת הסוכר בדם.

אם במהלך הבדיקה רופא מומחה לפצעי לחץ מגלה שהמטופל סובל גם מבעיה של פטרת בציפורניים של הרגליים, הוא ממליץ לו לבצע טיפולי פדיקור על פי הצורך וגם להגיע לרופא עור כדי לקבל את הטיפול המתאים למצבו וזאת כדי להקל עליו במצב לא נעים זה.

הסיבות לקיומם של פצעי לחץ ברגליים

בין הסיבות אפשר למנות:

  • מחלת הסוכרת.
  • טראומה.
  • סתימת עורקים.
  • מחלת וורידים שמובילה להיווצרותם של פצעים בחלק הפנימי של כף הרגל.
  • טיפול לא נכון שבוצע בפצעים הללו.
  • פצעים שנובעים מזיהומים.
  • פצעים שנגרמים עקב מחלת הסרטן.

שאלות ותשובות

קיבלתי הנחייה בקופת חולים לבצע פעולות שונות כמו חבישה, אך אין לי יכולת לבצע זאת בעצמי. מה הפתרון?

אנחנו מודעים לעובדה שלחלק מהמטופלים קשה לבצע את הפעולות הללו לבד ולכן אתם יכולים להגיע לקליניקה שלנו, שבה הצוות המנוסה מבצע את כל הפעולות הנדרשות לצורך ריפוי פצעי לחץ.

מה עושים במקרה של חסימה של העורקים ברגליים, אשר מובילה להיווצרותם של פצעים שהם קשיי ריפוי?

יש לבצע כמה פעולות על פי ההפניה של רופא כלי דם: בדיקת דופלר עורקים אשר מצביעה על מיקומם של החסמים, מהברך כלפי מטה או במקומות אחרים. לבדוק אם קיימת פגיעה בעצבים. ביצוע של בדיקת EMG . בדיקת הולכה עצבית בתוך הרגל כדי לוודא אם יש פגיעה בעצבים או לא. בהתאם לתוצאות ייקבע המשך הטיפול.

מהם סימני האזהרה שכל אדם חייב להיות ערני להם, טרם הופעתם של הפצעים הקשים.

אחד הסימנים המשמעותיים הוא נפיחות ברגליים. זאת כיוון שתוך פרק זמן קצר הם עלולים להפוך לבצקות ולהופעתם של הפצעים קשיי הריפוי.

מה מיוחד ברשת שרפ+ פצעים קשיי ריפוי מול טיפולים אחרים?

היתרון של הקליניקה שלנו הוא בכך שהרופא המטפל הוא מומחה לפצעי לחץ. יש לו ניסיון רב שנים ולכן הוא מסוגל להתאים את הטיפול הנקודתי הדרוש לכל מטופל. כאשר החולה מגיע בשלב מוקדם של פצעי לחץ ברגליים, הסיכוי לריפוי הוא הרבה יותר גבוה. במרפאה פועלים בשיטות ממוקדות שונות, כדי לסייע לכל אחד מהמטופלים.

מדוע מבצעים טיפולים הכוללים אספקה של חמצן לרגל?

כאשר נוצר פצע עקב מחלת הסוכרת, התהליך שמתרחש ברגל הוא לחץ של הרקמות הקשות על העור. כתוצאה מכך נוצר לחץ על כלי הדם ולכן הם לא מקבלים אספקה סדירה ומלאה של חמצן ונוצר חוסר חמצון של הרקמה ויש להזרים לרגל את כמות החמצן הנחוצה לה. 

כאשר הפצע הוא עמוק והוא אינו מקבל באופן שוטף את רמת החמצן הנחוצה לו, מצבו הולך ומחמיר ולכן לא אחת הרופאים בבתי החולים מקבלים החלטה על קטיעה של אצבע או של רגל שיש בה זיהום מהותי או נמק שלא טופלו בזמן וכראוי.

צור קשר

מאמרים נבחרים

קטגוריות נבחרות

מאמרים נוספים

צור איתנו קשר