ד”ר גיא פייגין

ד”ר גיא פייגין

       

כאב הוא חוויה חושית ורגשית לא נעימה הקשורה או דומה לחוויה הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות.

כאב כרוני הינו כאב שנמשך יותר משלושה חודשים, שהוא משך הזמן הנדרש לריפוי רקמות לאחר פציעה.

 

הרבה אחרי שהרקמה מחלימה, תפיסת הכאב הופכת למחלה בפני עצמה. חווית הכאב של המטופל אינה פשוטה, אך יכולה להיות מושפעת ממספר גורמים פסיכו-סוציאליים, סביבתיים ופיזיים. מחקרים מראים לנו שאין מקום לגישה אחת לניהול כל הגורמים הללו. לעיתים קרובות חולים מתוסכלים מכך, מכיוון שאין תרופה אחת לכאב כרוני. זו הסיבה שגישה בין-מקצועית היא כיום השיטה הטובה ביותר לניהול כאב כרוני.

 

קוראים לי ד”ר גיא פייגין. בוגר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת פביה באיטליה. התמחיתי בהרדמה ולאחר מכן ב”רפואה לשיכוך כאב” בביה”ח “מאיר” בכפר סבא. בהמשך יצאתי ל-3 שנים להשתלמות כעמית קליני באוניברסיטת טורנטו , קנדה, שם עבדתי במספר מרכזי כאב ביניהם MOUNT SINAI HOSPITAL, TORONTO WESTERN HOSPITAL, WOMEN’s COLLEGE HOSPITAL, PRINCESS MARGERT HOSPITAL (Cancer institute) בשיכוך כאב פולשני במגוון רב של חולים. בדגש על גישות זעיר-פולשני, וטיפול ע”י צוות רב תחומי.

כיום אני מטפל במסגרת עבודתי כרופא בכיר במכון הכאב בביה”ח מאיר בכפר סבא במגוון רב של מטופלים הסובלים מתסמונות כאב כרוני שונות כגון כאבי גב, אגן, כאבים אונקולוגים, כאבים נויירופתים כדוגמת הרפס זוסטר ועוד. במסגרת הטיפול אני מציע קשת רחבה של טיפולים הכוללים במידת הצורך עירוב של גורמי מקצוע שונים כגון אורטופדים, פיזיותרפיסטים, ריפוי בעיסוק, דיקור יבש, עיסוי ועוד במקביל לטיפול זעיר פולשני החל מטיפולים שמרניים ופשוטים כגון הסננות מקומיות, פרולותרפיה, דיקור יבש, ועד לפעולות תחת הנחיית אולטראסאונד לשריר ושלד הכוללים: כאבי כתפיים, ברכיים, זריקות לשרירים כגון שריר הפיריפורמיס, חסימות עצבים פריפרים, מקלעות עצבים ועוד, וכן טיפולים תחת הדמיית רנטגן הכוללים חסמים עצביים, הזרקות אפידוראליות, הזרקות לשורשי עצב, מקלעות עצבים, טיפול בגלי רדיו, השתלות קוצבי גריה חשמלית בעמוד השדרה ועוד.

פעולות אלה נעשות על מנת להקל בכאב, לשפר את התפקוד היומיומי, להפחית את מינון ותופעות הלוואי של תרופות נוגדות הכאב.

בטרם נתחיל בפגישה נתאם ציפיות ונציב לעצמנו יעדים שאותם נגדיר כטיפול מוצלח ואליהם נשאף.

הבנה ואבחון של הכאב נעשית בראש ובראשונה ע”י הכרת המטופל כמכלול ולא כבעיה רפואית בלבד.

במסגרת עבודתי בקנדה יצרתי מספר רב של קשרים עם רופאי כאב בעלי שם עולמי וביחד אנחנו עוסקים במחקרים פורצי דרך בתחום רפואת הכאב.

אז מה זה למעשה כאב?

הגדרת כאב על פי “האיגוד העולמי לחקר כאב” הינה: “חוויה חושית ורגשית לא נעימה הקשורה או דומה לזו הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות.”

יש הרבה מאד דרכים לסווג כאב. הסיווג העיקרי הוא מבחינת משך הכאב והגורם שלו.

 

בכאב חד נראה בדרך כלל נזק ברור לרקמות פעילות מוגברת של מערכת העצבים, הכאב חולף עם ההחלמה ויש לו תפקיד מגן. הכאב עצמו מוגבל לאזור הפגיעה או מקסימום לאזור הקרוב למקום הפגיעה.

כאב כרוני הינו כאב הנמשך מעל 3 חודשים או מעבר לתקופת הריפוי הצפויה בדרך כלל, ואין לו תפקיד מגן והוא פוגע בבריאות ובתפקוד.

 

מעגל הכאב הוא למעשה מעגל הרסני המזין את עצמו. כאב גורם לפחד מפגיעה וכאב נוסף, דבר שגורם לירידה בתנועתיות שגורם לירידה בגמישות ובמסת שריר, דבר שתורם להתגברות הכאב דבר שגורם למחשבות לא רצויות, הפרעות שינה, חרדה ודכאון דבר שמגביר עוד יותר את הכאב וכן הלאה.

איך מוגדר כאב כרוני?

כאב כרוני מוגדר ככאבים שמלווים את האדם כל חייו. החל במכה שקיבלנו ברגל משום שלא היינו זהירים, דרך כאבי שרירים לאחר מאמץ גדול של הגוף ועד מחלות שונות – כולנו חווים כאבים ונחווה כאלו גם בעתיד. זהו מנגנון חשוב של הגוף, שבלעדיו לא היינו יודעים שמשהו לא בסדר, ולכן הכאבים בבסיסם הם דבר טוב שמסייע לנו.

הבעיה מתחילה כאשר כאבים אלו אינם פוסקים: כאבים שנמשכים שבועות, חודשים ואולי אף שנים, מבלי שיחלפו, למרות אינספור טיפולים וניסיונות להביא להיעלמותם. כאבים כאלו, שעשויים כאמור להופיע ללא קשר לפגיעה, לפציעה או למחלה כלשהי, נקראים כאבים כרוניים ויש לטפל בהם כבכל מחלה אחרת – כלומר להתייחס אליהם כבעיה עצמה ולמצוא את הגורם לה. זוהי מהות תפיסת הטיפול בכאב בעידן המודרני.

הטיפולים שמציעה מרפאת כאב

 

הטיפולים במרפאת כאב הינם מולטימודאלים למגוון רחב של כאבים כגון:

כאבי גב תחתון ועליון.

כאבי צוואר

כאבי ראש הנובעים מהצוואר

כאבי שריר ושלד כגון כאבי מפרקים כתוצאה מאוסטאוארטריטיס.

כאבים ממקור סרטני

כאב עצבי כתוצאה מפגיעה בעצב

כאב מרכזי כגון פיברומיאלגיה, אנדומטריאוזיס, CRPS

הטיפול המולטי מודאלי כולל מספר רב של אפשרויות: טיפול תרופתי, טיפול פולשני, טיפול תומך פסיכולוגי, שינוי באורח חיים, רפואה משלימה, שיקום פיזי ופיזיותרפיה

1. טיפולים תרופתיים אשר יינתנו על פי אופי הכאב.

2. טיפולים פולשניים כגון:

2.1 זריקות תחת אולטראסאונד

חסימת עצבים לטיפול בכאבים הנובעים כתוצאה מפגיעה בעצב מסוים, או חסימת עצב בודד או מקלעת עצבים המעצבבת את אזור הכאב.

זריקות תוך מפרקיות כגון ברכיים לאוסטאוארטריטיס או Jumper’s Knee, מפרק האגן, כפות הידיים לתסמונת תעלה קרפאלית, למפרק המרפק לטיפול במרפק טניס, כתפיים לכתף קפואה.

2.2 זריקות תחת שיקוף לעמ”ש: זריקה אפידוראלית הנועדה לכאב הנובע מעמ”ש צווארי או מותני, קאודל-אפידוראל לאילחוש כאב הנובע מעמ”ש מותני ומקרין לגפיים תחתונות, זריקה טראנס פורמינאלית לכאב הנובע מלחץ על אחד השורשים ומקרין לגפיים תחתונות/עליונות.

2.3 זריקות תחת שיקוף למקלעת עצבים לכאב הנובע מתסמונת כאב מרכזית, CRPS ואף כאב ממקור סרטני. כגון CELIAC PLEXUS BLOCK, IMPAR GANGLION BLOCK.

2.4 גלי רדיו: ישנם 2 סוגים של גלי רדיו, חימום או פעימות של גלי רדיו.

2.5 הסננות לנקודות הדק: טיפול הנועד בעיקר לעזור עם כאבי שרירים כגון כאבים לאחר תאונת דרכים או חבלה.

3. טיפולים משלימים כגון: IMS, הפניות לפיזיותרפיה, הידרותרפיה ורפואה משלימה.

  • הזרקות תחת שיקוף
  • סניף כפר סבא

    סניף כפר סבא

    רפפורט 3, קניון כפר סבא הירוקה קומה 11
    טלפון:0733-700-700
    פקס: 09-743-8117
    כתובת מייל:info@sharapplus.co.il

    אין סרטונים

    אין מאמרים

    ימי שלישי בין השעות 16:00-22:00